Vanlige Spørsmål
Vi råder deg til alltid å ta kontakt med en elektriker dersom du er usikker på noe rundt ditt elektriske anlegg. Vi mottar mange spørsmål fra kunder, derfor har vi samlet de vanligste og besvart de på bakgrunn av fagkunnskap og tidligere erfaringer ute hos kunder.
Elektriske problemer er komplekse, og vi kan derfor ikke dekke alle potensielle årsaker til problemet. Derfor ber vi deg bruke denne informasjon som en pekepinn.
Ta alltid kontakt med en elektriker dersom du er usikker på noe ved ditt elektriske anlegg.
Hvor finner jeg informasjon om jobben min?
Hvis vi har utført et oppdrag hos deg vil alt av dokumentasjon ligge tilgjengelig for deg på nett.
Du finner det på din side.
Dersom du ikke lengre har passordet tilgjengelig kan du ta kontakt med oss slik at vi kan generere et nytt et.
Gnistring i stikkontakten, hva skal jeg gjøre?
Dersom du opplever gnister i stikkontakt bør du slå av sikringen til den stikkontakten og kontakte en autorisert elektriker. Gnister kan være starten på en mulig brann.
Sølt vann på stikkontakt hva skal jeg gjøre?
Dersom du har vært uheldig å sølt vann i en stikkontakt eller annet elektrisk utstyr så må man ta en vurdering på mengde vann. Dersom det er betydelig mengde vann så bør man kontakte en autorisert elektriker som kan se på eventuelle skader. Vann i en stikkontakt kan i de værste tilfeller være brannfarlig.
24 timer servicetelefon?
Vi har en døgnbemannet servicetelefon, som gjør at du som kunde kan ringe oss til alle døgnets timer å få hjelp med det elektriske.
Servicegaranti innen 72 timer?
Vi stiller opp innen 72 timer dersom det skulle være problemer eller feil på installasjon eller produkter levert av oss.
Hva er Infratekrapport?
Det lokale elektrisitetstilsynet (DLE) er en del av det lokale nettselskap og har som oppgave å reduserer antall skader og ulykker som omfatter elektrisitet i bolig. En sentral del av denne oppgaven er å kontrollere det elektriske anlegget.
Dersom du har hatt det lokale eltilsynet på besøk og det har blitt avdekt feil og mangler kan vi bistå med å rette opp i disse.
Sikring løser ut rett etter at jeg skrur på støvsugeren
Støvsugere krever en høy startstrøm som kursen ikke er beregnet for. Prøv å stille støvsugerens styrke på minimum da starter støvsugeren så kan du sette opp styrken etter 5 sekunder.
Hvordan justere ned lysstyrken på dimmeren?
Ta av dimmerhjul-lokket og juster ned lysstyrken ved å vri på justeringshjulet med en liten skrutrekker.
Hvorfor blinker lysene når jeg skrur de av/på? (Xcomfort)
Forsøk å bytte batteri i bryteren. Dersom ikke det hjelper, så ta kontakt med oss.
Lys vil ikke dimme/flimrer
Har du byttet pære i det siste? Det er mange forskjellige typer LED pærer. Det er viktig å bruke pærer som er dimbare for å ikke ødelegge dimmeren. Sparepærer og lysrør er ikke dimbare. Se etter dimmesymbolet på esken.
Hvorfor bytte fra Halogen til LED -Spotter?
Det er flere argumenter for å skifte til LED spotter. Noen av de årsakene er for eksempel at de er utrolig energisparende og avgir samme lysmengde til en brøkdel av strømforbruket. Lav varmeutvikling gjør at LED belysningen ikke brenner støv og er mer barnevennlig. Halogenpærer er veldig skjøre, mens LED er upåvirket av støt.
Oppnår ikke ønsket temperatur i gulv etter bytte av termostat.
Om gulvet har blitt kaldt kan det ta opp mot 12 timer før gulvet når riktig temperatur. Dette avhenger av hvor mye støp som ligger over varmekablene og hvor tett kablene ligger i gulvet.
Gulvet mitt blir kjempe varmt, hva skal jeg gjøre?
Hvis det er en knapp/bryter på termostaten skru denne av. Varmekablene kan bli defekte av å være alt for varme over tid. Her er det noe galt med termostaten er dette noe bare en elektriker kan gjøre noe med.
Det durer i dimmer ved enkelte nivåer.
Ikke kompatibel dimmer til jernkjernetrafo
Har jeg oppdaterte og moderne sikringer?
Dette kan du se i sikringskapet ditt hvis alle sikringer med spak har en knapp som kan trykkes på så er det oppdatert. (Gjelder ikke hovedsikring)
Sikring går oftere etter bytte av skap
Etter bytte av skap hender det at de nye sikringene går fortere enn de ville ha gjort ved gamle skrusikringer. Dette kommer av at de nye automatsikringene er mer nøyaktige. De gamle skrusikringene kan slippe igjennom 30{7ba4b24c9eb2a858600f81c203489aaecc827b245091e3222be7f98ab00f7c41} større strøm før de ryker noe som kan føre til overbelastning av ledningene og økt brannfare. Om sikringen går ofte bør det legges opp en ny kurs for å dele opp belastningen på kursen.
Jeg har porselensikringer, hvorfor burde jeg oppgradere når de virker helt fint?
Er du opptatt av sikkerhet, bør du vurdere å bytte ut gamle sikringer. Med jordfeilautomater kan du skru ut sikringer og det vil fremdeles være strøm i kursen, men med jordfeilautomater gjør du kursen helt spenningsløs. Det gjør jordfeilautomater tryggere for deg som forbruker. Noe som kan være greit å vite når man fornyer sikringsskapet, er at gamle skrusikringer tålte større belastning enn det jordfeilautomatene gjør. Derfor kan det være er at det er lurt å dele opp enkelte kurser.
Komfyrvakt virker ikke/ piper uregelmessig
Se hvordan du tilbakestiller her.
Om det ikke hjelper kan du ringe CTM lyngs døgnåpne servicetelefon på 46488100, support eaton komfyrvakt: 90824101 eller support scandinavian electric / online 66775750 (tastevalg, komfyrvakt)
Er det krav til å ha komfyrvakt?
Det er kun et krav ved vesentlig endring av kjøkken når det må installeres ny kurs.
Eks 1. Du skal bytte en frittstående komfyr til en ny integrert platetopp / induksjonstopp og stekeovn.
Eks 2. Du trenger flere kurser pga oppgradering av utstyrsnivå på kjøkkenet og installasjonen består av skjulte rør i veggen.